Guide: Vannkjøling for nybegynnere!

Start nytt emne   Dette emnet er stengt, du kan ikke endre/legge til innlegg.    LANur Forums -> Hardware
Vis Forrige Emne :: Vis Neste Emne  

Morro-vote - Hvilken produsent ville du helst ha blitt sponset av ?
Aquacomputer
26%
 26%  [ 4 ]
Swiftech
0%
 0%  [ 0 ]
Cooltek
26%
 26%  [ 4 ]
HW Labs
13%
 13%  [ 2 ]
XSPC
0%
 0%  [ 0 ]
Zalman
33%
 33%  [ 5 ]
Antall stemmer : 15

Av Innlegg
EditeD

InnleggSkrevet: 12.05.2009, 20:51    Tittel: Guide: Vannkjøling for nybegynnere! Svar med sitat

Vannkjøling 101

For nybegynnere er det ofte vanskelig å forstå konseptet med vannkjøling. Jeg håper denne guiden får enkelte av dere på gli, og at det blir flere vannavkjølte PC'er i distriktene.

Now, du undrer kanskje, hva er vannkjøling godt for? Vel, det er mange cons/pros kontra vanlig luftkjøling, eksempelvis koster vannkjøling noe mer, men gir et bedre utbytte når det kommer til tempereaturer, og jo lavere temperaturer, jo lengere levetid får komponenter, slik som hovedkort, prosessor eller grafikkort. Disse tre komponentene er det det er vanligst å kjøle ned med et vannsystem, men man kan så å si kjøle ned hver eneste del i en PC - til og med strømforsyning og RAM.

Så klart er det risikoer når man driver med vann i en PC, men det som da er å tenke på er destilert vann, og ikke-ledende kjølevæsker i tilfelle uhellet skulle være ute. Jeg har selv dynket et grafikkort med kjølevæsken Feser One uten at det tok knekken på grafikkortet. Det fungerte helt fint etterpå.

Nedenfor har jeg listet de enkelte komponentene i et vannkjølingssett som man må ha med for at det skal gi utbytte for deg. Mangler du en av delene, kommer du ikke særlig langt. icon_smile.gif

Konseptet:
På åtti og nitti-tallet var det hjemmelaget garasjelaget utstyr som ble vannkjølingskomponenter. Akvariepumper og hjemmelagde kobberlegeringer var det som var utspringet.

Senere ble det mere omfangsrikt, og PrimoChill og VaporChill (I dag Asetek) ble unfanget av en danske. Per i dag er det de to varemerkene som har "æren" for å få en fart i denne utviklingen.

Kapittel 1: Basisdelene

Vannblokken

Dette er den komponenten som leder varme fra for eksempel prosessoroverflaten til væsken i kjølesystemet. Vannblokken er ofte laget av en kobberlegering, og noen ganger også aluminium. Kobber er absolutt og foretrekke da kobber leder varme bedre enn det aluminium gjør. Inne i vannblokken er det "finner" som hjelper vannblokken og fjerne varmen fra kobberoverflaten fortere.

Radiatoren
Radiatoren er den delen som får varmen fra væsken i systemet til å kjøle seg ned. Akkurat som på en luftkjøler er en vifte montert på radiatoren, ofte 120*120mm.

Radiatorer bruker ofte 120mm, vifter, og derfor er dette ofte som betegnes på størrelsen på radiatoren. En "singelrad" har en plass per side av radiatoren for en vifte, en "dualrad" har to vifteplasser per side, og slik går regnestykket. Det største du får kjøpt på markedet i dag er en "Quad-rad" av typen på bildet under, men det er veldig uvanlig å ha bruk for noe annet enn en "tripple-rad" i normale systemer per i dag. Disse kan også betegnes som 120mm, 240mm, 360mm, eller 480mm radiatorer.

TFC Xchanger 480 radiator

Pumpen
Pumper er den komponenten i systemet som får vannet til å flytte på seg. Pumpene måles ofte i mottrykk, og de pumpene som er vanlig i systemer per i dag er;

- Laing DDC 355 18Watt.
- Laing MCP 655/Vario.
- Eheim 1048
- Eheim 1046

Pumper av merket Laing er å foretrekke om du vil ha små pumper med mye kraft, men disse må byttes ut etter et par år med drift fordi de slites fort. Eheim-pumpene er akvariepumper som tåler litt mere last over tid, men er da en del større.

Til venstre er en "eksplodert" render av Laing DDC 355, og til høyre en modifisert utgave med ny topp av typen XSPC.

Reservoar/vanntanken
Vanntanker er det depoet du har til overs av væske i systemet ditt. Du kan velge og ha et helt lukket, og tett system, men et system som dette er ofte veldig ofte fult av luftbobler fordi det blir vakum i systemet. Et reservoar forhindrer vakum, og fungerer så luften følger strømmen, og stopper i reservoaret der, naturlig nok, luften stiger mot toppen av vanntanken. Dette er utrolig nyttig under påfyll og tømming av system.

Til venstre en EK Multioption vanntank, og til høyre en modifisert Laing DDC 355 med montert XSPC kombinert vanntank+topp.

Tubing/Slangen
Slanger er mere viktig enn du tror. Slangens hovedoppgave er å frakte vann fra komponent til komponent, samtidig som den skal holde trykket mellom punktene vedlike, samt sørge for at kondends under temperaturforandringer ikke slipper ut av slangen. De slangene som blir mest brukt i dag lages fra materialet Tygon, type 3606.

Quote Wikipedia:
Sitat:
Tygon is a brand name for a variety of flexible tubing. Tygon Tubing is used in many markets including food and beverage, chemical processing, industrial, laboratory, medical, pharmaceutical, and semiconductor processing. There are many formulations of clear, flexible, Tygon tubing.

The chemical resistance and physical properties vary among the different formulations, but the tubing generally is considered "so resistant to chemical attack that it will handle practically any chemical, whether liquid, gas, or slurry".
http://en.wikipedia.org/wiki/Tygon

Selvfølgelig er du ikke absolutt nødt til å bruke Tygon tubing, andre produsenter produserer deres egene slager du kan velge å vrake blandt når det kommer til farge, tykkelse, og diameter.

Tygon 3606-slanger.

Kapittel 2: Begrep og betegnelser.

Som i alle andre former for hobbyer og interesser er det begrep som kommer inn i bildet. Med vannkjøling snakker vi da ofte om diameter i enheten tomme.

Det er disse begrepene som ofte er vanskelig for en nybegynner. Man må tenke på gjengedimensjon, indre diameter på slangen, og ytre diameter på slangen om man skal bruke klemme-nipler. Man ser vanligvis niper i størrelser;

G1/4, ID3/8

Om man skal bruke tubing i samme størrelse som de to overordnende, ser det slik ut;

ID3/8, OD1/2

- ID3/8 betyr "Inner Diameter". og 3/8 betyr da tre-åttendels tomme i diameter.

- OD1/2 betyr "Outer Diameter", og 1/2 betyr da en halv tomme i diameter.

- G1/4 betyr "G" for gjenger, og "1/4" for diameteren i gjengene. Det vil da si at du kan bruke barbs i disse gjengene, med en gjengediameter på 1/4.

Kapittel 3: Produsenter:

AquaComputer - Tysk kvalitet, baserer seg på lavprofilsprodukter, samt kits for starters. Anbefales for en nybegynner!
-> http://www.aqua-computer.de/e_index.htm

BitsPower - Japansk nisjemerke som er utrolig dyrt, men det er en utrolig kvalitet over produktene deres. Lager det meste av utstyr og tilbehør. Hjemmesiden deres er et samarbeid med FrozenCPU.com
-> http://www.frozencpu.com/brands/brand/b145/Bitspower_International_Co_Ltd.html

Danger Den - Produserer vannblokker, men selger også andre produkter på hjemmesiden deres.
-> http://www.dangerden.com/store/

EK Waterblocks - En av de største produsentene på markedet. Dekker det meste av utstyr og tilbehør.
-> http://ekwaterblocks.com/

Feser Company - Spesialiserer seg på radiatorer og kjølevæsker, samt tilbehør som vifter og shrouds.
-> http://www.feser-one.com/

HW Labs - Spesialister på radiatorer
-> http://www.hwlabs.com/

Koolance USA - Dekker det meste innenfor vannkjøling, er utrolig kjent for et vidt utvalg av produkter, og har verdens eneste vannavkjølte strømforsyning.
-> http://www.koolance.com/default.php

Swiftech - Dekker det meste innen vannkjøling.
-> http://www.swiftnets.com/

Watercool - Tysk performance merke som er utrolig kjent for sine Heatkiller-vannblokker. NB! Hjemmesiden er på tysk!
http://www.watercool.de/aktuell/

XSPC - Dekker det meste innen vannkjøling, har muligens markedets rimeligste radiatorer i pris/performance.
-> http://www.xspc.biz/

Kapittel 4: Hvor får jeg kjøpt vannkjølingskomponenter i Norge?

Desverre får man ikke kjøpt så mye vannkjølingsutstyr i Norge, og de stedene du får kjøpt i norge, er det ofte dyrt. Selv har undertegnede måtte ha kjøpt fra Danmark for å få "opplevelsen" komplett. Da må du i tillegg betale tollavgift, og ekstra medverdigeavgift (MVA) OBS: Se neste kapittel for toll!

Det er likevel sider du får kjøpt vannkjøling hos i Norge;

www.digitalimpuls.no
www.netshop.no
www.microplex.no

Disse sidene har ikke stort utvalg, men det er det du får om du velger å handle i fra Norge. Om du skal handle fra utlandet, kan du bruke en av linkene over for å så havne i netbutikken deres. Andre tredjeparts alternativer som jeg anbefaler, er;

www.coolbits.dk/
www.frozencpu.com/
www.sidewindercomputers.com/

Kapittel 5: Jeg bestiller fra utlandet, hva skal jeg forholde meg til?

når du bestiller fra utlandet, må du basere deg på å betale med kredittkort, og ha litt penger til overs da produktet har kommet igjennom tollen. Når pakken er på postkontoret, blir du bedt om å betale den summen pakken er fortollet for.

Denne summen bestemmes slik;
La oss si summen på det du har bestilt er for 1000 NOK;
MVA = 25%
Tollgebyr = 10,7%

Disse to prosenttallene blir lagt til under fortolling, ergo;
MVA = 25%. 1000*0.25 = 250NOK
Tollgebyr = 10,7%. 1000*0,107 = 107NOK

Totalsummen blir da 1000 + 250 + 107, som er 1357 NOK.
Slik regner du ut fortollingen.

En annen ting du bør regne med er at du får et brev i fra tollsentralen om hva som er oppe i pakken, og fødselsnummeret ditt.

Changelog:
13. Mai 2010: Fikset hele tråden fra en "klubb" til en guide.
14. Mai 2010: Lagt til mer informasjon under produsentlinker.
15. Mai 2010: Lagt til mer info om slanger, butikker og toll.

Tråden vil bli oppdatert senere med mer info. Spør og grav i tråden, og kom gjerne med kontruktiv kritikk.

Sist endret av EditeD den 13.02.2011, 12:24, endret 10 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
kriztoffer

InnleggSkrevet: 12.05.2009, 20:54    Tittel: Svar med sitat

Haha, tviler det er så mange karene med vannkjøling rundt om kring i distriktet! og thermaltake bigwater osv telles ikke som vannkjøling x)

Det finnes bedre cpu vifte kjølere enn thermaltake sine sett.

Her ta en titt på pc'en min icon_wink.gif
http://lanur.findahl.net/forum/viewtopic.php?t=2358
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Heimskringla

InnleggSkrevet: 12.05.2009, 21:25    Tittel: Svar med sitat

GLED DERE TIL WORKLOG
kriztoffer

InnleggSkrevet: 12.05.2009, 21:26    Tittel: Svar med sitat

HeimSpring skrev:
GLED DERE TIL WORKLOG

Shoot!
Til Toppen
Heimskringla

InnleggSkrevet: 12.05.2009, 21:41    Tittel: Svar med sitat

slitsomt ått meg da:P
kriztoffer

InnleggSkrevet: 14.05.2009, 13:41    Tittel: Svar med sitat

ser bare hvor lite folk kan om vannkjøling. ingen har stemt på XSPC, de har kanskje de beste radiatorene på markede.
Til Toppen
Lolan

InnleggSkrevet: 14.05.2009, 13:44    Tittel: Svar med sitat

Kriztoffer, du ser ut til å være en stor tilhenger av WC.

Si meg en ting, hva er fordelen ? Hvorfor skal jeg bruke det i stedet for normale vifter ?

Sånn som jeg ser det, skal WC brukes til høy-tempratur systemer, som f.eks AMD sine CPU'er som i gjennomsnittet er mye varmere en Intel sine.
Til Toppen
kriztoffer

InnleggSkrevet: 14.05.2009, 14:15    Tittel: Svar med sitat

Eragon skrev:
Kriztoffer, du ser ut til å være en stor tilhenger av WC.

Si meg en ting, hva er fordelen ? Hvorfor skal jeg bruke det i stedet for normale vifter ?

Sånn som jeg ser det, skal WC brukes til høy-tempratur systemer, som f.eks AMD sine CPU'er som i gjennomsnittet er mye varmere en Intel sine.

Oh yes, benchmarks, wc og oc <3

Hva som er fordelen? du får ikke de spikey tempratur stigningen og du holder deg som regel under 71grader som er maxsafe på 45nm.
Overkill på radiator skader aldri, så om du har plass til en 480 så ta det:D. bruk helst 38mm tykke vifter med god lufttrykk på.
Du kan klokke mye høyere å kjøre 3D marks uten at ting går til helvette.

Vannkjøling trengs ikke på normale systemer som ikke klokkes, det er bare bortkastet penger. Jeg bruker vannkjøling fordi jeg driver med overklokking og benchmarks.
Kjører du et helt normale system så står viftene og performance opp mot hverandre, men god kjøling skader ikke. det kan forlenge levetiden på dine komponenter.

Jeg bruker i7 platform som er ganske mye varmere enn 775 stocket f.eks. Derfor er vannkjøling veldig godt på den platformen.
Til Toppen
Lolan

InnleggSkrevet: 14.05.2009, 14:24    Tittel: Svar med sitat

Jeg skal snart over på 771 Dual Socket platform, men OC har jeg null planer av, levetiden på HW er mye mindre en det som ikke er OC'ed.

Jeg har hatt et uhell med WC før, så jeg styrer klart unna det...

Men sant, for systemer som du driver med, er det kanskje best.

Smak og behag.
Til Toppen
Paladin

InnleggSkrevet: 27.06.2009, 13:13    Tittel: Svar med sitat

Kjedet meg, så jeg fikk så lyst til å prøve å fremprovosere litt mer ærlighet til dere "WC"-gutta: dere har ennå ikke nevnt pris på hva ett dugelig vannkjølingssett vil koste, eller at man må ha rimelig god kunnskap om hva man driver med.
Jeg vet ihvertfall at hvis jeg skal begynne med vannkjøling, må jeg sitte noen dager på internett å pugge fakta og tråle div. forums for gode råd...

Noen som føler for å stå frem der, og si litt om priser og om hva man bør vite? icon_smile.gif
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
EditeD

InnleggSkrevet: 05.04.2010, 19:31    Tittel: Svar med sitat

Revive old thread!

Et godt starter sett som man kan bygge ut senere kommer på rundt 4 - 5k avhengig av hvor du handler i fra.

icon_smile.gif

EditeD

InnleggSkrevet: 14.05.2010, 03:10    Tittel: Svar med sitat

Update : 3
151515151515

bimme

InnleggSkrevet: 07.07.2010, 17:19    Tittel: Svar med sitat

Bimme kjøper seg vannkjøling ftw icon_biggrin.gif
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
EditeD

InnleggSkrevet: 19.07.2010, 02:05    Tittel: Svar med sitat

bimme skrev:
Bimme kjøper seg vannkjøling ftw icon_biggrin.gif

O rly? -_-

bimme

InnleggSkrevet: 19.07.2010, 11:53    Tittel: Svar med sitat

Nej:/ 15 dumme tegn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne     Dette emnet er stengt, du kan ikke endre/legge til innlegg.    LANur Forums -> Hardware Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
Du kan ikke opprette vedlegg i dette forumet
Du kan laste ned vedlegg i dette forumet