Casemodding
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste

Start nytt emne   Svar på emne    LANur Forums -> Hardware
Vis Forrige Emne :: Vis Neste Emne  
Av Innlegg
Paladin

InnleggSkrevet: 11.06.2009, 16:02    Tittel: Svar med sitat

Så du har viften hjemme hos deg? Well, jeg kan ikke finne noe på akkurat den viften (virker som modellen er for gammel), men produsenten er "EBM Papst" og ingen må forveksle det med
bare "Papst", som sikkert flere har vifter fra i sine bokser: EBM Papst er visst samme firmaet, men EBM har mer "industri-standard" over sine vifter (bedre kvalitet, for å si det enkelt).

240V nettspenningsvifte...hehe, ikke tro kun det betyr at du blåser mine ut i neste uke, for selv om spenningen er høyere betyr ikke det at dem yter mer...dem bare krever mindre strøm.

Er det plast eller metallramme på viften?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
bimme

InnleggSkrevet: 11.06.2009, 17:15    Tittel: Svar med sitat

metallramme , satt i et stor kabinett på folldalverk før itiden.

2 av sånne er sykt. satte strøm på dem igår og det blåste.
jeg er litt redd for at skjermkortet blåser vekk når jeg har sånne vifter..

( Bråker veldig mye icon_razz.gif )
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
bimme

InnleggSkrevet: 17.06.2009, 15:06    Tittel: Svar med sitat

Noen bilder av hva jeg har gjort hittil icon_razz.gif skal sparkle og sveise litte og.

osv osv ::::;,,.
Til Toppen
Paladin

InnleggSkrevet: 17.06.2009, 15:32    Tittel: Svar med sitat

bimme skrev:
Noen bilder av hva jeg har gjort hittil icon_razz.gif skal sparkle og sveise litte og.

Nice! icon_cool.gif

Nå begynner du å tenke i de samme banene som meg mht. antall vifter.
Og, eh (må spørre for ordens skyld) støynivået?

Her er casemodding i ordets rette forstand: en fyr ute i garasjen med boksen sin, med drill, dremel, stikksag og annet heavy duty utstyr innen rekkevidde.
Til Toppen
bimme

InnleggSkrevet: 17.06.2009, 15:34    Tittel: Svar med sitat

( jEG SIER BARE rosa ( Hellikopter) lyd , altså det høres ut som et helikopter som er på tur til take of) Har lurt litt på og lakkere kabet rosa og svart ?
Til Toppen
Paladin

InnleggSkrevet: 17.06.2009, 16:06    Tittel: Svar med sitat

bimme skrev:
Har lurt litt på og lakkere kabet rosa og svart ?

Kabinettet rosa og svart, lilla katoder inni + musematten din søsteren din...right, it's your image! icon_mrgreen.gif

Kjenner lyden, ja - den bil-viften min...hvordan skal jeg si det? Sier fra at den er der, når jeg kjører den på 12V.
Til Toppen
bimme

InnleggSkrevet: 17.06.2009, 16:14    Tittel: Svar med sitat

haha icon_razz.gif var bare ein fleip med rosa kab . har lyst på svart og grønn, + grønne katoder-
Til Toppen
Lolan

InnleggSkrevet: 17.06.2009, 18:03    Tittel: Svar med sitat

bimme skrev:
haha icon_razz.gif var bare ein fleip med rosa kab . har lyst på svart og grønn, + grønne katoder-

Right...

Vi ser din feminine side komme fra her ja icon_razz.gif
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
bimme

InnleggSkrevet: 17.06.2009, 19:24    Tittel: Svar med sitat

hah ? er jo bare for og irritere en annen casemoder her !

svart og grønn blir digg.

anyway : skrudd ut hw nå. ( får ikke jobbe mere før imorgen grunnet metallspon på mitt øye. var på legevakta og pirket det ut ... )'

ok. her var det bilder. men Kan jeg få vite om geir's feminine side ?
Til Toppen
Liquicity

InnleggSkrevet: 17.06.2009, 19:33    Tittel: Svar med sitat

fine størrelser på bildan..
en milliard x en milliard eller?
har liten skjerm atm, men må jo scrolle i alle retninger >.<'

bimme

InnleggSkrevet: 17.06.2009, 19:35    Tittel: Svar med sitat

Hehe vet det . men evt holde crtl og scrolle ned .
Til Toppen
bimme

InnleggSkrevet: 20.07.2009, 13:46    Tittel: Svar med sitat

tuft- fant samme hw og kabinett til salgs icon_biggrin.gif som jeg ¨moddet¨

http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/8552
Til Toppen
Heimskringla

InnleggSkrevet: 20.07.2009, 15:50    Tittel: Svar med sitat

og samme kabinett som jeg skar i fire biter<3
bimme

InnleggSkrevet: 20.07.2009, 17:11    Tittel: Svar med sitat

Tuft.......................................
Til Toppen
Paladin

InnleggSkrevet: 31.07.2009, 17:06    Tittel: Svar med sitat

Right, jeg kan trenge litt mer elektro-hjelp:

Nå har jeg fått tak i en...dugelig rheostat for min PC/bil-radiatorvifte (de forrige var altfor svake og ble dermed aldri implementert), men den koblingsmetoden som er der allerede på de jeg har kjøpt er noe anderledes fra de som er mine andre rheostater:

Jeg har Googlet emnet opp og ned, og alt jeg finner er bruksområde, teknisk virkemåte, div. priser og selgere - det nærmeste jeg kom var at den har 2 terminaler...men den har jo 3!
Selv om alle de jeg har sett kun har brukt 2 av dem, står det ikke en damn skit om hva disse terminalene er for noe. Er dem like, er det + og -, hvilken terminal er hva...dette står det ikke noe om noe sted.

Som bildet viser, er den minste rheostaten ferdig kablet med 4-punkt drevkontakt (det var slik jeg kjøpte dem fra sidewindercomputers.com) - den største av dem er fra eBay,
og er av samme type og alt det der, men kablingen er gjort på en annen måte, så jeg lurer på: har det noen betydning?
Hvis jeg bare tar å viderekobler på de eksisterende ledningsstumpene (monterer det rett, seff) og gir dem drev-kontakter, er det safe? Vet det er viktig å koble + og - rett når det er snakk om DC, men når jeg ikke vet hva som evt. er +, så...

Koblingen på den ferdigkoblete viser GND inn på den ene terminalen og GND ut på en andre, med terminal 3 ikke i bruk.
Den nye viser GND (gjetter på inn) på den ene, men så en sammenkobling av GND ut på terminal 2 og 3... icon_confused.gif

Kan noen si noe som kan hjelpe?
Til Toppen
EditeD

InnleggSkrevet: 31.07.2009, 17:57    Tittel: Svar med sitat

GND = jording. Samma faen hvor du kobler jordinga, skal i teorien ikke gå noe spenning der uansett. GND er GND, ferdig. Ingen ut eller inn. dette syne jeg er rar merking.
Paladin

InnleggSkrevet: 31.07.2009, 18:09    Tittel: Svar med sitat

EditeD skrev:
GND = jording. Samma faen hvor du kobler jordinga, skal i teorien ikke gå noe spenning der uansett. GND er GND, ferdig. Ingen ut eller inn. dette syne jeg er rar merking.

Jeg vet GND er jording; det er jordingen til 12Ven som går innom rheostaten (sort ledning, som man kan se på bildet) - det er ingen merking av terminalene på noen av rheostatene,
jeg bare visste at den sorte er jord, så jeg bare kalte den GND (siden jeg også visste GND betyr jord).

Hva jeg ikke visste var at det er det samme hvor jordingen går hen. Finner det litt pussig å montere en variabel motstand på jordingen, though..oh well, sikkert en god grunn.
Men da får jeg anta at den eksisterende koblingen er OK. Aner ikke hva disse rheostatene er brukt til før; dem ble kjøpt brukt i "as is"-tilstand på eBay.

Tnx, da prøver jeg med en test på en ikke-så-nøye-om-dør-pga-feilkobling PSU (ekstra sikringer har vi). icon_wink.gif

Sist endret av Paladin den 31.07.2009, 19:53, endret 1 gang
Til Toppen
EditeD

InnleggSkrevet: 31.07.2009, 18:25    Tittel: Svar med sitat

Paladin skrev:
EditeD skrev:

Jeg vet GND er jording; det er jordingen til 12Ven som går innom rheostaten (sort ledning, som man kan se på bilde) - det er ingen merking av terminalene på noen av rheostatene,
jeg bare visste at den sorte er jord, så jeg bare kalte den GND (siden jeg også visste GND betyr jord).

Hva jeg ikke visste var at det er det samme hvor jordingen går hen. Finner det litt pussig å montere en variabel motstand på jordingen, though..oh well, sikkert en god grunn.
Men da får jeg anta at den eksisterende koblingen er OK. Aner ikke hva disse rheostatene er brukt til før; dem ble kjøpt brukt i "as is"-tilstand på eBay.

Tnx, da prøver jeg med en test på en ikke-så-nøye-om-dør-pga-feilkobling PSU (ekstra sikringer har vi). icon_wink.gif

Tviler på at det er ondsinnete folk som kun har lyst til og koste deg strømforsyningen og sikringene du eier, på ebay :p Hehe.
Skal nok fungere, ser legit ut synes jeg.

Paladin

InnleggSkrevet: 01.08.2009, 18:05    Tittel: Svar med sitat

EditeD:
"Thank you for your cooperation." icon_biggrin.gif

Prøvde 1. demomontering idag:

...with utmost success!

Eneste minus er at jeg nå må ofre 3stk. 5 1/4" brønner, dvs. den intake viften nederst til venstre, under Start/Reset-knappene, for å få montert rheostaten (it's a big mofo!).

Så: en 1478m³/time/870CFM 336mm bilradiatorvifte i sidedøren, tilhørende rheostat (150W/8,66A/2Ohm) foran og en high-Amp On/Off-bryter også plassert i sidedøren.
Burde kunne holde boksen kjølig, og med en så stor vifte, muligens også ikke fullt så støyende (unless I want it to be, and turn the rheostat up! icon_twisted.gif ).

Edit:
Rheostaten er kald når viften går for fullt, men når jeg begynner å gå ned på hastigheten, blir rheostaten mye varmere - why? icon_confused.gif
Viften har en rating på 7.5A - rheostaten er beregnet på opptil 8.66A.
Til Toppen
Paladin

InnleggSkrevet: 08.08.2009, 12:54    Tittel: Svar med sitat

Demo 2: testmontering i boksen.

100% operational - fungerte akkurat som ønsket! icon_biggrin.gif

Skal skifte det nederste dekselet også med ett som er perforert - trodde jeg hadde flere, men fant bare 2stk.
Skal også få lagd en grill til viften - har kjøpt inn perforert stål (2mm, om jeg ikke husker feil), men mangler å skjære til platen.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne     Svar på emne    LANur Forums -> Hardware Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Side 7 av 8

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
Du kan ikke opprette vedlegg i dette forumet
Du kan laste ned vedlegg i dette forumet