LES: Hva bør jeg informere om når jeg ser etter ny hardware?

Start nytt emne   Svar på emne    LANur Forums -> Hardware
Vis Forrige Emne :: Vis Neste Emne  
Av Innlegg
EditeD

InnleggSkrevet: 15.02.2010, 11:00    Tittel: LES: Hva bør jeg informere om når jeg ser etter ny hardware? Svar med sitat

Om du er relativt fersk på maskinvare, og ikke har snøring på hva verken PCI-E, eller RAM betyr, finnes det alltid råd. Vi her på LANur forumet hjelper så meget, men det er en del informasjon vi trenger før vi kan hjelpe deg med og bestemme hvilken del som passer deg, eller hvilket oppsett som passer for deg etter dine bruksbehov.

Et eksempel er at du ser etter en ny prosessor, fordi den du har har røket, eller enda værre, du tenger hjelp til å diagnostisere problemet. Du har null snøring på hva du skal se etter i havet av produsenter, og modeller, og du har lite peil på hva symptomene betyr.

Nubsa skrev:
- "Hei! Ser etter ny prosessor da [en-eller-annen-grunn-her]. Kan dere finne en ny en til meg da jeg har null peiling?"

Uten noe tillegsinformasjon, får du som oftest veldig lite respons. Hvorfor? Jo, fordi det er ikke bare og velge en prosessor ut i fra mengden - det finnes et hav av ulike typer, med tanke på bruksbehov og sokler og da er vi nødt til og vite hva slags annen maskinvare du har, som foreksempel hovedkort og strømforsyning, og/eller hva du ellers bruker maskinen din til. Det samme gjelder om PC'en din er i BSOD-fasen, beskriv når problemet oppstår.

En riktig utfyllende tekst bør da se noe liknendes ut;

Sitat:
- "Hei! Maskinen min virker ikke/har problemer! Dette skjer når [Sett inn hva du gjør, og hva som skjer med maskinen da, her].

Min nåværende maskinvare er;
- Prosessor (CPU) (Eks. Intel E8400, 3.0GHz)
- Minne (RAM) (Eks. Corsair XMS2 PC-6400, 800MHz)
- Grafikkort (GPU) (Eks. XFX GeForce 6600GT 256MB)
- Hovedkort (HK/motherboard) (Eks. Asus P5N-E SLi)
- Strømforsyning (PSU) (Eks. Chieftec 550W)
- Kabinett (Eks. Antec 900)
- Harddisk (HDD) (Eks. Samsung SpinPoint 320GB)

Kan dere hjelpe meg med å finne ut hva som er galt? Jeg bruker PC'en mest til kontorbruk.

Eventuelt;

Sitat:
- "Hei! Ser etter en ny prosessor da [En-eller-annen-grunn-her].

Min nåværende maskinvare er;
- Prosessor (CPU) (Eks. Intel E8400, 3.0GHz)
- Minne (RAM) (Eks. Corsair XMS2 PC-6400, 800MHz)
- Grafikkort (GPU) (Eks. XFX GeForce 6600GT 512MB)
- Hovedkort (HK/motherboard) (Eks. Asus P5N-E SLi)
- Strømforsyning (PSU) (Eks. Chieftec 550W)
- Kabinett (Eks. Antec 900)
- Harddisk (HDD) (Eks. Samsung SpinPoint 320GB)

Jeg bruker PC'en mest til kontorbruk. Kan dere hjelpe meg med å velge en riktig prosessor? Jeg vet ikke om noen nettbutikker jeg kan kjøpe

HJELP! Jeg vet ikke hvor jeg finner denne informasjonen!!

Slapp av! icon_smile.gif Det finnes alltid råd! Du har noen muligheter;

1:
Er maskinen din kjøpt hos Dell, Acer, eller noen andre leverandører, følger det som oftest med en brukerveiledning med informasjon over hva din data inneholder av maskinvare. En annen løsning er å Google modellnummeret til maskinen din. Har du kjøpt en konfigurert data fra f.eks Komplett eller NetShop, skal det være mulig og logge deg inn på kontoen der du kjøpte maskinen for og se på hvilke deler du har.

2: Har noen andre bygd dataen for deg, eller har du kjøpt den selvbygd men mistet informasjon har du tre muligheter;

2.1 - Ved og høyreklikke på "Min Datamaskin" og velge "Egenskaper" vil det komme opp hvilken type prosessor, eller hvilken modellnummer dataen din har fra produsenten.

2.2 - Kjør "dxdiag". Dette gjør du ved og;
> Klikk på "Start" nede i høyre hjørne i Windows.
> I Windows Xp og eldre versjoner skal du åpne "Kjør" og skrive inn "dxdiag". I Vista og Win7 trenger du kun og skrive "dxdiag" i søkefeltet.
> Det vil nå komme opp et vindu som spør deg om du vil tillate at dxdiag kjøres på maskinen din. Trykk "Ja".
> Hvis du har gjort alt riktig vil det komme opp et vindu med noen faner øverst. De du skal se etter, er "System" og "Skjerm" i utgangspunktet da disse forteller deg hvilken prosessor, og hvilket skjermkort du har.

2.3 - Det enkleste og minst krevende er og spørre vedkommedne som har bestilt dataen for deg, eller den du har fått dataen av.

Om du skal ha en helt ny data, bør du oppgi hva du har tenkt å bruke maskinen til. Da kan vi hjelpe deg å snekre sammen en PC til deg uten ekstra bajs! icon_smile.gif

Noen nettbutikker du kan sjekke ut, er;
www.komplett.no
www.netshop.no
www.ps.no
www.multicom.no
www.dustinhome.no
www.digitalimpuls.no
www.amentio.no
NY! www.techbay.no

Prisguider;
www.prisguide.no
www.kelkoo.no

Nå kan vi begynne å hjelpe deg! Spør og grav, bare husk;
Med mere informasjon du utgir om maskinvaren, desto bedre og mere utfyllende svar får du av oss!

Kom gjerne med konstruktiv kritikk - det gjør nemlig at denne guiden kan forbedres.

Changelog:
25. Jan. 2011.
Versjon: 2.1.1

Sist endret av EditeD den 16.02.2011, 20:55, endret 7 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Paladin

InnleggSkrevet: 15.02.2010, 16:16    Tittel: Svar med sitat

Sticky!

icon_cool.gif
Til Toppen
EditeD

InnleggSkrevet: 16.02.2010, 08:21    Tittel: Svar med sitat

Thanks dude. Da har jeg et lite hobbyprosjekt jeg er nødt til og oppdatere ny og ne da ^^
EditeD

InnleggSkrevet: 16.09.2010, 19:12    Tittel: Svar med sitat

Update.

151515

[PKJ] EDB Terje

InnleggSkrevet: 16.09.2010, 19:19    Tittel: Svar med sitat

Brrp !!!!!!!!!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Paladin

InnleggSkrevet: 16.09.2010, 19:28    Tittel: Svar med sitat

Kurdergutten brrp skrev:
Brrp !!!!!!!!!!

Vær vennlig, jeg skal spise...

Say, hva er lagt til i guiden? Jeg kunne ikke se noen øyeblikkelige forskjeller.
Til Toppen
EditeD

InnleggSkrevet: 16.09.2010, 19:58    Tittel: Svar med sitat

Paladin skrev:

Say, hva er lagt til i guiden? Jeg kunne ikke se noen øyeblikkelige forskjeller.

Jeg har bare lagt til noe små modifikasjoner, gramatiske korreksjoner samt. en ekstra quote icon_smile.gif

Paladin

InnleggSkrevet: 24.01.2011, 22:10    Tittel: Svar med sitat

Liten update her: datakjeden.no er nå amentio.no og psdata er nå ps.no .
EditeD, you up for an update?

Ellers så vil jeg si at netshop er dyr på frakten, og prisene til ps.no er en vits; dem er stort sett dyre(!). Så sjekk gjerne ut utvalget også til ps.no, men sjekk prisene andre steder før du kjøper.

Sjekk alltid prisene med frakt flere steder før du kjøper; dette kan utgjøre flere 100-kroners forskjell på totalen.
Selv er jeg særdeles godt fornøyd med prisene til dustinhome.no - OK, så handler jeg med studentkonto, som utgjør noen/en del kroner (avhengig av produkt), men dem har stort sett hyggelig priser og
meget hyggelig support (supporten deres kan faktisk hjelpe, i motsetning til komplett.no).
Til Toppen
EditeD

InnleggSkrevet: 25.01.2011, 13:10    Tittel: Svar med sitat

Paladin skrev:
EditeD, you up for an update?

Updated icon_cool.gif

Paladin

InnleggSkrevet: 16.02.2011, 20:03    Tittel: Svar med sitat

En annen prissjekker jeg bruker er www.kelkoo.no

En annen ting jeg gjør for å sjekke deler jeg vurderer, er å se hva andre mener om dem på sider som www.amazon.com og www.newegg.com - begge er amerikanske,
men siden dette markedet er mye større, er det stor sjanse for at en eller flere har kommentert det produktet man ser etter.

OBS: amerikanske serienumre er ofte andre enn de europeiske, så f.eks. nummeret på et skjermkort på Komplett er nødvendigvis ikke det samme på disse sidene.
Så søk etter navnet på komponentene istedet.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne     Svar på emne    LANur Forums -> Hardware Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
Du kan ikke opprette vedlegg i dette forumet
Du kan laste ned vedlegg i dette forumet